...y dálnice, místo
dvou kratších tunelů a estakád a velkých násypů, neboť zamítli
změnu územního plánu.
Podle tehdejších propočtů Dětí Země by dálnice s dlouhým
tunelem mohla být hotova kolem roku 2012, kdežto bývalý ředitel
pražského ŘSD ČR Alois Lichnovský tvrdil, že to bude až v roce
2014. Současně zastupitelům nasliboval, že schválená trasa dálnice
bude hotová už v roce 2008 a že tedy nelze aktivistům věřit,
pokud dostavbu odhadují až na rok 2013. Realita však prokazuje, že
aktivisté byli opět blíže pravdy, neboť poslední termín dokončení
je konec roku 2014, tj. v době, kdy mohla být dálnice
s dlouhým tunelem zřejmě už dávno hotová. Jak jinak.
Projektanti z Pragoprojektu v roce 2005 dokonce tvrdili, že
tunel Kubačka bude příliš drahý, neboť počítali s cenou 2,3
mld. Kč/km. Děti Země naopak oponovaly s cenou 1,3 mld. Kč/km.
Podle normativu Fakulty dopravní ČVUT z roku 2007 má hloubený
dálniční tunel stát kolem 1,6 mld. Kč/km. „Odborníci“ tak svůj
odhad nadhodnotili o 43 procent, kdežto „laici“ ho podhodnotili o
20 procent. Nicméně ti byli opět blíže pravdě, a to se u nás
neodpouští. Jak jinak.
Připomeňme ještě, že v roce 1993 se tvrdilo, že dálnice bude
stát 3 mld. Kč, v roce 2005 už to bylo 7,5 mld. Kč, v roce 2007
byly náklady „vysoutěženy“ na 10 mld. Kč a nyní se uvádí cena 15,7
mld. Kč, tj. 2x více, než před sedmi lety a 5x více než před 19
lety. Lhalo se tedy nejen s termíny dostavby dálnice D8, ale
také i s její cenou. Jak jinak.
A pokud se podíváme na názory současné hejtmanky Ústeckého kraje
Jany Vaňhové (ČSSD) za poslední dva roky, jak třeba stavět dálnici
D8 bez porušování zákonů úředníky, případně na její způsob
komunikace a hledání kompromisů, tak nenajdeme nic konstruktivního
či aspoň špetku logiky. Číst její články a poslouchat její názory
totiž může skutečně jen ten, kdo míval „myšlenkové orgasmy“ při
čtení Rudého práva či závěrů sjezdů a různých akčních programů KSČ
před rokem 1989.
Po dobu výstavby poslední třetiny dálnice D8 do roku 2014, reálně
do roku 2015, však českou společnost nečeká žádné vakuum či
nečinnost ekologických aktivistů. Stále totiž probíhá urputná
právní bitva, neboť je ještě nedořešeno více než patnáct soudních
sporů z celkových pětadvaceti o zákonnost jejího
schvalování.
Je zde totiž velký otazník, zda Evropská komise, tj. Evropané,
věnuje českému státu za systematické porušování zákonů a odpírání
účasti veřejnosti na rozhodování osm miliard korun či nikoliv a za
chyby úředníků a politiků jako obvykle zaplatíme ze svých
daní.
Stát tvrdí, že peníze dostane, když dálnici dostaví do roku 2015,
téměř třicítka českých občanských sdružení zase tvrdí, že je
nemyslitelné, aby Unie financovala stavbu, která nepokrytě popírá
základní demokratické principy. Na vyřešení tohoto sporu, mezi
státním pragmatismem a vírou v tyto ideje, si musíme ještě počkat.
Již teď je ovšem jasné, že Česká republika se ke svým angažovaným
občanům chová macešsky, když jim znesnadňuje využívat jejich práva
na informace, na účast při rozhodování a na účinnou soudní
ochranu.
Stát...
Poslední komentáře
A před měsícem mexickej červotoč?
Klídek a hadr na čelo - nějaký exot ho...
Vzali nám předsedu nebo nevzali.... https://www.nov...
Samozřejmě, že volby budou. Hnutí ANO...
Stačí si poslechnout poslední vysilání...